Monday, February 2, 2009

Hari Wilayah-1hb Feb!

Setiap tahun, kita akan menyambut 1hb Feb sebagai Hari Wilayah. Tapi, benarkah kita memahami mengapa diwujudkan hari tersebut?

Baru tadi aku terbaca Metro Ahad & mendapat maklumat yang berguna. Aku anak jati Kedah & hanya belajar di UM. Tapi aku tertanya juga; mengapa wujudnya Hari Wilayah?

Hari Wilayah disambut kerana Kuala Lumpur 'terpisah' dari Selangor bermula pada 1hb Feb 1972. Sebelum itu, Kuala Lumpur merupakan sebahagian dari negeri Selangor. Untuk mengingati tarikh 1hb Feb sebagai permulaan wujudnya Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, tarikh tersebut dijadikan sebagai Hari Wilayah sekaligus untuk WP Labuan & Putrajaya, walaupun kedua-dua WP itu bukan mula wujud pada 1hb Feb..

1hb Feb juga merupakan kenangan bagi aku. 1hb Feb 1999 merupakan tanggal aku bergelar pelajar menengah dan menjadi generasi sulung Maktab Mahmud cawangan Yan. Ia merupakan permulaan kepada kehidupan masa depan aku..

Aku sangat bertuah kerana memilih sekolah tersebut untuk menyambung pembelajaran peringkat menengah aku..

No comments: