Wednesday, July 27, 2011

Sana, sini atau di tengah?

Bersekolah di sekolah menengah agama, pada mulanya membuatkan aku condong kea rah sana. Malah aku pernah mengutuk orang sini di depan mak ayah aku.

Tapi masa yang berjalan membuatkan aku menilai semula pendirian aku. Melanjutkan pengajian ke sebuah universiti tempatan memberikan kesempatan aku menambahkan pengalaman berinteraksi dengan kedua belah pihak.

Pilihan raya kampus menyaksikan kepincangan kedua belah pihak. Pihak sana dengan penggunaan kuasanya dan menyekat demokrasi kampus. Segala tentangan yang dihadapi, dibalas dengan penyalahgunaan kuasa dan menekan pihak lawan agar tidak terus membangkang.

Pihak sini dengan pemikiran yang fanatik, menggunakan pendekatan dengan memaksa agar seorang rakan aku menyokong mereka. Dia yang dipaksa, terus menjadi orang tengah sampai sekarang. Dia tidak menyokong pihak sana, tetapi tidak suka dengan pendekatan pihak sini dengan paksaan.

Belia di tengah

Aku yakin ramai belia dan pemuda di luar sana berada di tengah. Maksudnya? Tidak berpihak mana-mana pihak.

Aku kata begitu sebab seorang rakan rapat aku tidak mendaftar sebagai pengundi. Malah, keluarganya sendiri tidak memaksa.

Seorang rakan sejawatan aku pula tidak mendaftar kerana keluarganya langsung tidak mendaftar. Dia mendakwa, dia neutral.

Belia sekarang tidak suka politik yang mengutuk, memecah-belahkan masyarakat. Asyik bergaduh, gila kuasa dan tidak menjalankan tugas apabila dipilih. Sana dan sini sama sahaja. Tiada beza.

p.s: faham ke apa yang aku nak sampaikan ni?..

No comments: