Friday, July 29, 2011

Guna orang dalam untuk mendapatkan kerja?

Kesukaran mendapatkan kerja pada zaman sekarang menyebabkan adanya cara pintas, walaupun cara pintas itu mungkin menganiayai orang lain. Antaranya, menggunakan orang dalam atau istilah lain, ‘kabel’.

Terdapat sesetengah calon yang tahu, bahawa mereka mungkin sukar mendapat kerja, menggunakan orang dalam agar kerja itu menjadi milik mereka. Sama ada mereka tidak layak kerana ada orang lain yang lebih layak, atau persaingan yang terlalu sengit.

Bolehkah menggunakan ‘kabel’?

Persoalannya, bolehkah menggunakan orang dalam? Adakah halal pendapatan dari kerja seperti ini? Tidakkah ia menganiayai orang lain yang bertungkus lumus mencari kerja, tanpa menggunakan orang dalam?

Bagi saya, jawapannya agak subjektif. Terpulang kepada individu tersebut. Jika dia memang tidak layak dan terdapat orang lain yang lebih layak, maka memang dia telah menganiayai orang lain kerana mendapatkan kerja secara tidak sah.

Tetapi jika dia layak dan bekerja bersungguh-sungguh selepas mendapat kerja itu, boleh dia menggunakan orang dalam. Kadang-kadang kita sendiri nak bekerja dengan orang yang kita kenali dan yakin, walaupun orang lain pun tidak kurang hebatnya dan ada kelulusan yang setanding.

Ada juga orang lain yang hanya akan menggunakan orang dalam jika untuk kerja yang diidamkannya sahaja. Mungkin dia boleh sahaja mendapatkan kerja lain dengan mudah, tapi kerja tersebut tak diminati. Justru, dia tidak mahu mengambil hak orang lain yang berusaha mendapatkan kerja kerana terdesak.

p.s: terpulanglah..yang penting, jaga amanah dalam pekerjaan..

No comments: